زالی: هنرمندان با مخاطب شناسی مدبرانه برای افزایش سطح آگاهی و حساسیت جامعه گام بردارند

به گزارش بلاگ پو، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در نشستی با جمعی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر کشور پیرامون کنترل و مقابله با کرونا دیدار و گفت وگو کرد.

زالی: هنرمندان با مخاطب شناسی مدبرانه برای افزایش سطح آگاهی و حساسیت جامعه گام بردارند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این نشست دکتر علیرضا زالی ضمن تقدیر از حضور فرهیختگان عرصه هنر و فرهنگ در ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونا، هدف از تشکیل این نشست را استفاده از ظرفیت جامعه فرهنگی و هنری کشور در راستای افزایش حساسیت زایی و ارتقای سطح آگاهی مردم برای مهار کرونا برشمرد.

وی با اشاره به این مطلب که تا زمانی که چرخه بیماری را نشکنیم در مقابله با آن پیروز نخواهیم بود، گفت: مردم التفات و اقبال خاصی به شما عزیزان دارند و پیام شما درخصوص در خانه ماندن، اجتناب از سفر، کاهش ترددهای شهری تاثیرگذار است . بنابراین با حضور شما عزیزان می توانیم ظرفیت جدیدی را در این حساسیت زایی ایجاد کنیم.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا هنوز هیچ درمان قطعی برای این کرونا مشخص نشده و عمده درمان ها شامل درمان های حمایتی و علامتی است.

زالی کرونا را یک پدیده پاندمی برشمرد که در سالیان اخیر کمتر با این لفظ روبرو بوده ایم و گفت: این موضوع جهانی است و مرز نمی شناسد و تمام مرزهای متعارف جهانی را درنوردیده است. سایر بیماریهای بیولوژیک یک زمان مشخص دارند اما این بیماری به نظر می رسد سیر طولانی تری داشته باشد و بعید است که چرخه ذاتی و خودبه خودی ویروس بدون مداخلات مناسب شکسته شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا یکی از راهبردهای مواجهه با این شرایط را تنویر افکار عمومی دانست و تاکید کرد، در این راستا از افراط و تفریط باید جلوگیری کرد زیرا افراط باعث ایجاد ترس و دلهره و اضطراب غیرضروری و بیمارگونه و تفریط نیز سبب عدم حساسیت مردم نسبت به رفتارهای مناسب برای پیشگیری و کنترل بیماری می شود.

زالی ضمن اظهار تاسف از این که درصد زیادی از مردم تهران قرنطینه خانگی را جدی نگرفتند و رفتار مدنی، اجتماعی و شهری مردم متناسب با این بحران در آنان تجلی نیافته است، خواستار همکاری پیشکسوتان حاضر در نشست شد تا با نگاه مخاطب شناسانه راهکاری را برای این حسیاست زایی منطقی در آحاد مردم ایجاد کنند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا ضمن بیان توضیحاتی درخصوص کرونا ویروس، رعایت بهداشت فردی و پیشگیری از بیماری گفت: تنها راهبردی که امروز به ما در کنترل بیماری کمک می کند کاهش ترددهای شهروندان و پویش منطقی و سخت گیرانه ماندن در خانه است که باید در کالبد شهروندی تهران نهادینه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: افراد مبتلا به بیماری ممکن است علایم متفاوتی داشته باشند و ممکن است حامل بیماری و بدون علامت باشند. بنابراین بسکمک از افرادی که در محیط های شلوغ نظیر بازار، مراکز خرید، ناوگان های حمل و نقل عمومی و خیابان ها حضور دارند ممکن است آلوده و حامل ویروس بدون علامت باشند و دوره کمون بیماری بین 5 تا 14 روز طول می کشد.

به گفته زالی، تاثیرات اجتماعی و اقتصادی و خانوادگی کرونا ویروس بر اقشار و گروههای آسیب پذیر و کم برخوردار بیشتر و عمیق تر است و باید این موضوع نیز مدنظر قرار گیرد.

وی تنها راه شکست بیماری را قطع زنجیره حیات آن دانست و با تاکید بر رعایت اصول بهداشت و پیشگیری، فاصله اجتماعی بین افراد، تمرکز زدایی تجمعات افراد، تاکید کرد: تا زمانی که ویروس میزبان زنده پیدا کند به چرخه زندگی خود ادامه می دهد پس باید این چرخه را قطع کنیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا از هنرمندان خواست با استفاده از مخاطب شناسی هوشمندانه و مدبرانه و با شناختی که از فرهنگ های ایرانی و سلایق اجتماعی دارند برای افزایش سطح آگاهی و حساسیت جامعه تلاش کنند.

زالی در ادامه بر مدیریت منطقی فضای مجازی تاکید کرد تا از بمباران و انتشار اطلاعات غیر ضروری و غیرمنطقی که باعث تشویش افکار و اذهان عمومی و سردرگمی آنان می شود جلوگیری کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نوروز 99 را کاملا متفاوت با سنوات قبل ذکر کرد و گفت: باید عید نوروز را با شادابی و نشاط اما با دید و بازدیدهای مجازی طی کنیم و در این راستا فرهنگ سازی هنرمندان می تواند بسیار موثر باشد تا در عین ترویج نشاط اجتماعی، مردم بازدیدهای متعارف نوروزی را کنار گذشته و با رویکرد متفاوتی نوروز 99 را سپری کنند.

زالی تاکید کرد: بازدیدهای نوروزی و رفت و آمدها می تواند گروه های آسیب پذیر نظیر سالمندان، دیابتی ها، بیماران قلبی و ریوی، بچه ها زنان باردار و... را آلوده و مبتلا به بیماری کند. در سفر تسهیلات بهداشتی فردی کاهش می یابد و آسیب پذیری افراد افزایش یافته و ایمنی بدن پایین می آید. به طور کلی مسافرت فرد آلوده باعث افزایش بار بیماری و افراد سالم به مناطق دیگر باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری می شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا با اشاره به این که کادر درمانی و بهداشتی در این روزها در خط مقدم مقابله با ویروس در تلاش هستند و بسکمک از آنان روزهای متمادی است که خانواده های خود را ندیده اند از هنرمندان خواست با انتقال مفاهیم قدرشناسانه می توانند خستگی را از تن این عزیزان بزدایند.

وی در ادامه این نشست به تشریح اقدامات، فرایندها و برنامه ریزی های اجرا شده توسط ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران و شرایط و شرایط فعلی بیماری پرداخت.

ارسال بسته های بهداشتی با کمک خیرین برای بیماران و خانواده فوت شدگان کم برخوردار، ضدعفونی مکانهای پرتردد و پرخطر، رصد افراد و بیماران با استفاده از سامانه سیب ، سامانه خوداظهاری وزارت بهداشت، رصد تلفنی بیماران بهبودیافته ویا افراد مشکوک توسط مراقبان بهداشتی و یا مراجعه حضوری برای بررسی شرایط سلامتی بیماران بهبود یافته، راه اندازی استراحتگاه ها برخی از این موارد بود.

در سرانجام این نشست مژگان جزی زاده کریمی، رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد مقابله با کرونا نیز ضمن بیان توضیحاتی درخصوص بسته ها و محتواهای آموزشی تهیه شده درخصوص کرونا گفت که اخبار، اطلاعات، دستورالعمل ها، اطلاعیه ها و کلیپ های آموزشی از طریق سایت دانشگاه و فضاهای مجازی تهیه و طراحی شده است و این بسته ها در اختیار هنرمندان قرار داده خواهد شد.

هنرمندان و پیشکسوتان حاضر در این نشست نیز ضمن بیان نظرات و پیشنهادهای خود سوالاتی را مطرح کردند که توسط زالی پاسخ داده شد.

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21878

به "زالی: هنرمندان با مخاطب شناسی مدبرانه برای افزایش سطح آگاهی و حساسیت جامعه گام بردارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زالی: هنرمندان با مخاطب شناسی مدبرانه برای افزایش سطح آگاهی و حساسیت جامعه گام بردارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید