جزئیات جدید درباره برق رایگان برای 30 میلیون خانوار ، سازوکار شناسایی مشمولان چگونه است؟

به گزارش بلاگ پو، رضا اردکانیان وزیر نیرو از رایگان شدن هزینه برق مصرفی خانوارهای با مصرف کم خبر داده است. این اقدام در پی مصوبه دو روز پیش هیات وزیران صورت می گیرد که بر اساس آن، هزینه برق 8.4 میلیون مشترک برق که مصرف برق آنها پایین تر از میانگین مصرف خانوار است؛ رایگان خواهد شد.

جزئیات جدید درباره برق رایگان برای 30 میلیون خانوار ، سازوکار شناسایی مشمولان چگونه است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از اعتماد، دو روز پیش نیز حسن روحانی، رییس جمهور درباره این مصوبه هیات وزیران گفته بود که این اقدام برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی صورت می گیرد و بر اساس آن هزینه برق برای خانوارها و اقشار مستضعف رایگان می گردد. البته رییس جمهور تعداد خانوارهای هدف این طرح را 30 میلیون خانوار عنوان نموده است.

  • جزئیات رایگان شدن برق 30 میلیون ایرانی | برق امید کی به خانه ها می رسد؟

  • جزئیات وعده مهم روحانی درباره رایگان شدن برق

آن گونه که از اخبار منتشر شده برمی آید، در این طرح که برق امید نام گرفته مشترکان خانگی به سه گروه کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم می شوند و شرط رایگان بودن هزینه برق منوط به مصرف پایین تر از میانگین مصرف خانوار است و خانوارهای میان مصرف نیز با کاهش مصرف خود می توانند از این امکان برخوردار شوند. موضوع مهم در این طرح، تامین منابع اقتصادی آن است. در حال حاضر 41 نیروگاه خصوصی فراورینماینده 32 هزار مگاوات برق در ایران هستند. این آمار نشان می دهد که 60 درصد برق ایران توسط بخش خصوصی فراوری می گردد و پیش بینی شده که تا سال 1400، فراوری 80 درصد برق کشور بر دوش این بخش باشد.

فاصله زیاد قیمت تمام شده و آنچه از مردم اخذ می گردد شکافی برای حضور بخش خصوصی در این صنعت ایجاد نموده و مسوولان وزارت نیرو بر این باورند که تفاوت قیمت تمام شده و تعرفه تکلیفی از عمده ترین مسائل صنعت برق به حساب می آید که پس از هدفمند شدن یارانه ها به این صنعت تحمیل شده است، چرا که صنعت برق به ازای هر کیلووات فروش برق به طور تقریبی 55 تومان ضرر می نماید که در مجموع سالانه 10 هزار میلیارد تومان می گردد. به گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو، منابع اقتصادی طرح برق امید قرار است از محل صرفه جویی های اجرا شده به منظور فراوری برق برای پوشش پیک مصرف در هر سال تامین گردد.

در طرح موسوم به برق امید مقرر شده از مشترکین خوش مصرف قدردانی گردد و از مشترکین پرمصرف نیز خواسته شده تا با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش مصرف ها بپیوندند.

اردکانیان می گوید: با توجه به اینکه احتیاج است این طرح به طور شفاف برای مردم بیان گردد لذا از فرصت 2 ماهه برای تدوین دستورالعمل های دقیق این طرح استفاده خواهد شد. اردکانیان اضافه می نماید: شبکه وسیع 900 هزار کیلومتری برق، برطرف فرسودگی و نوسازی آن احتیاجمند منابع اقتصادی است و این منابع اقتصادی با کاهش 10 درصدی میزان مصرف جبران می گردد.

سیمای مصرف برق در ایران

بخش خانگی همیشه یکی از مصرف نمایندگان عمده برق در مقایسه با سایر بخش ها بوده است و این بخش نقش بالایی در شرایط مصرف انرژی برق و همچنین درآمدها و هزینه های صنعت برق دارد. بنابر آمارهای موجود، میزان مصرف برق در سال های 1384 تا 1389 و سال های 1390 تا 1394 به ترتیب حدود 6.7 و 4.3 درصد و در سال 1397 نسبت به سال 1396 معادل 5.1 درصد رشد یافته است.

شرایط مشابهی در مورد متوسط مصرف ماهیانه برق مشترکین خانگی نیز وجود دارد. سطح الگوی مصرف برق اقلیم های مختلف که مبنای تفکیک خانوارها به پرمصرف و کم مصرف و همچنین تعیین نماینده مشترکین مشمول حمایت، یا جریمه مصرف مازاد بر الگو بوده، در طول سال های اخیر افزایش یافته و این رفتار مصرفی باعث خنثی شدن سیاست کاهش مصرف و بهینگی مصرف برق در کشور شده است.

دشواری شناسایی مشمولان

هنوز تعیین نیست که با طرح تازه دولت، مشترکان پرمصرف یا کم مصرف و حتی میان مصرف، قرار است با چه ساز و کاری شناسایی شوند؟ حتی بعضی دیدگاه ها وجود دارد که معتقد است تقسیم بندی مشترکان به پر مصرف و کم مصرف موجب دشواری شناسایی خانوارهای مشمول حمایت و جریمه می گردد. مثلا فرض کنید که مصرف ماه های غیر گرم الگوی مصرف 200 کیلووات ساعت دارد.

بنابراین خانوارها با مصرف 199 کم مصرف خواهند بود و حتی با یک کیلووات ساعت بیشتر مصرف برق، یعنی 201 کیلو وات ساعت در دسته پر مصرف ها قرار می گیرند. ضمن اینکه پایه آماری شناسایی مشمولان طرح برق امید اگر قرار باشد که مصرف خانوار باشد؛ کار از این هم سخت تر می گردد. ضمن اینکه شرایط آب و هوایی کشور در مناطق و فصول مختلف موجب شده مصرف انرژی برق بسیار متفاوتی را در پی داشته باشد.

راه حلی برای پرمصرف ها

به نظر می رسد که راه حل وزارت نیرو برای برخورد با مشترکان پرمصرف در این طرح، ارایه تسهیلاتی به مشترکان برق برای خرید پنل های خورشیدی است. به گفته وزیر نیرو، قرار است پنل های خورشیدی کوچک در پشت بام های خانه ها نصب گردد و با سیستم بانکی هم هماهنگ هایی اجرا شده تا کسانی که مشکل اقتصادی برای خرید این پنل ها دارند با کارمزد کم آن را دریافت نمایند تا با نصب این پنل ها کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

او اضافه نمود: توانستیم به تعهدات مان در زمینه صادرات انرژی بیش از سال قبل جوابگو باشیم. صادرات 3 درصدی انرژی، منجر به جوابگویی به 30 درصد از احتیاجهای ارزی صنعت برق می گردد. برای فراوری این 3 درصد انرژی، چیزی کمتر از یک درصد گاز فراوریی در نیروگاه ها مصرف می گردد.

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32550

به "جزئیات جدید درباره برق رایگان برای 30 میلیون خانوار ، سازوکار شناسایی مشمولان چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات جدید درباره برق رایگان برای 30 میلیون خانوار ، سازوکار شناسایی مشمولان چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید