گزارش: مصطفی الکاظمی چالش ها و نقات قوت دولت جدید عراق

به گزارش بلاگ پو، سرانجام پس از کش وقوس های فراوان روز پنجشنبه 21 فروردین ماه برهم صالح رئیس جمهور عراق مصطفی الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور را مامور تشکیل کابینه جدید این کشور کرد.

گزارش: مصطفی الکاظمی چالش ها و نقات قوت دولت جدید عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، بعد از حدود یک ساعت از کناره گیری عدنان الزرفی از نخست وزیری عراق که در پی ناکامی وی در جلب رضایت جریان های سیاسی عراق صورت گرفت رهبران سیاسی به کاخ السلام محل استقرار ریاست جمهوری دعوت شدند تا در مراسم معرفی مصطفی کاظمی برای تصدی پست نخست وزیری حضور یابند.

در این مراسم که با حضور چشمگیر رهبران سیاسی برگزار گشت، عمار حکیم رهبر جریان حکمت، هادی عامری رئیس جریان فتح ، فالح الفیاض مشاور امنیت ملی و رئیس حشد شعبی ، حیدر العبادی نخست وزیر اسبق ، عبدالحلیم الزهیری به نمایندگی از نوری مالکی نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دولت قانون و نصار الربیعی نماینده مقتدی صدر حضور داشتند.

از طرف اهل سنت محمد الحلبوسی رئیس مجلس و خمیس الخنجر سیاستمدار و بازرگان عراقی و از طرف گروههای کُرد فواد حسین وزیر دارایی در دولت مستعفی حضور داشتند.

می توان گفت که حضور طیف های مختلف رهبران سیاسی عراق در مراسم معرفی مصطفی الکاظمی برای تصدی پست نخست وزیری که در نوع خود اقدامی بی سابقه و چشمگیر محسوب می شود از نقات قوت وی نسبت به دیگر نامزدها برای تصدی این پست بوده است.

وی که سابقه امنیتی و رسانه ای در کارنامه سیاسی خود به همراه دارد مورد وثوق جریان های سیاسی اعم از شیعی ، سنی و کردی است و در اقدامی بی سابقه دو جریان اهل سنت و کُرد با انتشار بیانیه ای رسمی از الکاظمی حمایت کردند که این امر می تواند پشتوانه قوی برای وی محسوب شود که با همکاری و همفکری جریان های سیاسی این کشور کابینه ای قوی، کارآمد و به دور از سهم خواهی احزاب سیاسی تشکیل دهد تا بتواند با چالش های داخلی اصلی این کشور مقابله کند .

انتخاب الکاظمی به نخست وزیری عراق در شرایطی حاصل شده است که این کشور با چالش هایی گسترده ای در سطح داخلی روبرو است و او می تواند از این پتانسیل برای مقابله با چالش هایی که دولت جدید وی با آن روبرو است استفاده کند .

دولت جدید با چالش هایی از جمله مسائل اقتصادی ناشی از کاهش بهای نفت، ویروس کرونا ، فساد اداری و نیز حضور نیروهای اشغالگر خارجی روبرو است که باید برای مقابله با هر یک از این مسائل تدابیر خاصی اتخاذ کند. مطالبات و اعتراضات مردمی در سطح خیابانها را هم باید به آن اضافه نمود که در صورت عدم تحقق این مطالبات و انباشت آن ممکن است معترضان را بار دیگر به کف خیابان ها ترغیب کند.

الکاظمی در اولین واکنش به مامور شدن برای تشکیل دولت جدید عراق گفته بود: با مامور شدنم برای نخست وزیری، در برابر ملت بزرگوارم متعهد می شوم که برای تشکیل دولتی تلاش کنم که انتظارات عراقی ها و خواسته های آنها را در اولویت خود قرار دهد و از حاکمیت میهن پاسداری و حقوق را حفظ کند و برای حل بحران ها تلاش کرده و چرخ اقتصاد را به جلو ببرد.

با توجه به اینکه آقای الکاظمی مورد وثوق منطقه ای و خارجی و انتخاب وی مورد استقبال بین المللی قرار گرفته این هم از نقاط قوت دولت وی محسوب می شود که می تواند از این ظرفیت برای برون رفت از چالش های داخلی روی حمایت های بین المللی هم حساب باز کند و حمایت خارجی را با خود به همراه داشته باشد.

این سیاستمدار 53 ساله که از اجماع سیاسی داخلی برخوردار است به نظر نمی رسد کابینه پیشنهادی وی برای کسب رای اعتماد در مجلس با مشکل خاصی روبرو شود ولی در عین حال در این راه با مشکل همیشگی که در ساختار سیاسی عراق موجود است روبرو خواهد شد و آن سهم خواهی احزاب سیاسی است اما با توجه به روابط تنگاتنگی که با رهبران سیاسی دارد خواهد توانست با درخواست از احزاب برای معرفی کابینه با انتخاب افراد متخصص و حرفه ای دولت اکثریت جدید را تشکیل دهد تا بتواند ضمن مقابله با چالش های اصلی داخلی زمینه را برای برگزاری انتخابات سراسری که یکی از ماموریت های محوله به این دولت در دوره انتقالی است، فراهم کند.

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23684

به "گزارش: مصطفی الکاظمی چالش ها و نقات قوت دولت جدید عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش: مصطفی الکاظمی چالش ها و نقات قوت دولت جدید عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید