طعم تلخ خشکسالی؛ کشت دوم برنج در استان سبز ممنوع شد!

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - کشت دوم برنج درمازندران ممنوع شد و شالیکارانی که همکاری نکنند از حمایت های دولتی بی نصیب می مانند. این تصمیم، یکی از تبعات خشکسالی است که سال جاری گریبان این استان سبز را هم گرفته است.

طعم تلخ خشکسالی؛ کشت دوم برنج در استان سبز ممنوع شد!

به گزارش ایران، ممنوعیت کشت دوم برنج در حالی به همه دستگاه های ذیربط ابلاغ شده که کشاورزان شالیکار در اطراف شهرهای شرقی استان برای کشت اول برنج نیز محدودیت هایی در مورد آب داشتند و آب برای آنها سهمیه بندی شده بود.

افزایش دما و تبخیر آب

مجید بهادری معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: ممنوعیت کشت دوم شالی در حالی از سوی آب منطقه ای ابلاغ شده که شالیکاران استان مازندران سال جاری خشکسالی و کمبود آب را با گوشت و پوست شان لمس نموده اند. به گفته وی در روز گذشته دمای بسیاری از مناطق شالیکاری مازندران به 39 درجه سانتیگراد رسیده بود که تبخیر آب را زیاد می نماید و شرایط مناسبی نیست. وی با اشاره به اینکه معمولاً سالانه 215 هزار هکتار از اراضی مازندران به زیر کشت شالی می رود، اضافه کرد: این میزان کشت در سال گذشته فراوری شلتوک را به یک میلیون و 300 هزار تن رساند که از آن حدود 800 هزار تن برنج فراوری شد. وی در پاسخ به اینکه با ممنوعیت کشت دوم شالی در استان چه میزان کاهش فراوری پیش بینی می گردد، اضافه کرد: در استان مازندران سطح شالی که به زیر کشت مجدد (دوم) و پرورش رتون می رود معمولاً در حد 110 هزار هکتار است که فراوریی در حد 250 هزار تن شلتوک دارد و انتظار ما کاهش 125 هزار تنی شلتوک در مجموع است.

بهادری توضیح داد: این در حالی است که ما سال جاری در مناطق شرقی استان مانند ساری، گلوگاه، بهشهر و نکا نیز برای کشت برنج محدودیت هایی گذاشته بودیم. معاون جهاد کشاورزی مازندران تأکید کرد: برای افزایش سطح آگاهی کشاورزان در مورد صرفه جویی و مصرف بهینه آب چندین هفته است تمام کارشناسان ترویجی در آماده باش هستند و با برگزاری کلاس یا مراجعه حضوری در حال انتقال یافته های علمی به شالیکاران هستند. وی در مورد راه چارههای بخش کشاورزی مازندران برای کنترل مصرف آب ضمن حفظ فراوری گفت: یکی از این راه چارهها خشکه کاری برنج است که می تواند مصرف آب شالیزار را تا 50 درصد کاهش دهد و در دستور کار بخش کشاورزی قرار گرفته است. وی تأکید کرد: همچنین در شهرستان های شرقی استان با توجه به خشکسالی بیشتر این مناطق، سال جاری کشاورزان همکاری کردند و 600 هکتار را به کشت سویا که محصول کم آب بری است اختصاص دادند و این راه چاره دیگری است. از سوی دیگر ما به آبیاری تناوبی نگاه ویژه ای داریم و این طرحی است که از 5سال پیش در استان اجرایی نموده ایم که حال تعیین شده چقدر می تواند در شرایط خشکسالی به یاری کشاورزان بیاید. به گفته وی با آبیاری تناوبی به جای آبیاری یک روز در میان، آبیاری هر 4 یا 5 روز انجام می گردد و کاهش مصرف 30 درصدی آب را به همراه دارد.

کاهش 30 درصدی بارش

ابراهیم یخکشی مدیر عامل آب منطقه ای مازندران هم گفت: کاهش 30 درصدی بارش در سال زراعی تا به امروز و نسبت به سال قبل زمینه تشدید خشکسالی در استان را فراهم نموده است. از سوی دیگر آمار حکایت از کاهش شدید بارش در ماه های کشاورزی استان یعنی از فروردین تا به امروز دارد. در واقع میزان بارش از شروع ماه های کشاورزی استان تا به امروز بیش از 41 درصد کاهش داشته که لزوم برنامه ریزی مدون برای بخش کشاورزی را دوچندان نموده است. یخکشی اضافه کرد: از سوی دیگر آورد آب رودخانه ها نیز از شروع سال آبی جاری یعنی مهر ماه 99 تا به امروز نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد کاهش یافته و چیزی که برای کشاورزی استان ما خیلی مهم است این است که آورد آب رودخانه های مازندران در فصل کشاورزی آن با کاهش 60 درصدی روبرو شده است . به گفته وی این آمار در حالی به ثبت رسیده که در مازندران اتکای برنج به منابع آب رودخانه ها 70 درصد و به مخازن و سدها 30 درصد است. وی گفت: برای عبور از تنش آبی استان علاوه بر سهمیه بندی آب کشاورزی در مناطقی از استان، کشت دوم شالی ممنوع شده و این ممنوعیت به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است. وی از شالیکاران خواست در این زمینه همکاری نمایند. یخکشی تأیید کرد: کشاورزانی که همکاری ننمایند از حمایت های دولتی مانند دریافت سهمیه سوخت چاه های کشاورزی محروم می شوند.

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50269

به "طعم تلخ خشکسالی؛ کشت دوم برنج در استان سبز ممنوع شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طعم تلخ خشکسالی؛ کشت دوم برنج در استان سبز ممنوع شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید