طبع پونه و دارچین چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟

به گزارش بلاگ پو، پونه و دارچین هرکدام دارای خواص دارویی و سلامتی منحصر به فردی هستند. با توجه به طبع پونه و دارچین و ویژگی هایی که دارند، این دو ماده می توانند به اسم مکمل یکدیگر استفاده شوند. به همین علت در طب سنتی از پونه و دارچین در کنار هم استفاده می نمایند و مصلحات آن ها هم یکسان است.

طبع پونه و دارچین چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا طبع پونه و دارچین را از نظر طب سنتی بیان می کنیم و سپس یه آنالیز خواص کاربردی هرکدام از این گیاهان شگفت انگیز می پردازیم.

طبع پونه و دارچین سرد است یا گرم؟

طبع پونه و دارچین از نظر طب سنتی گرم و خشک است و مصلحات آن ها کتیرا معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشککتیرا

خواصی بی نظیر از دارچین

1. جوان نماینده پوست

دارچین حاوی اندازه زیادی آنتی اکسیدان است که از آسیب رسیدن به سلول های پوستی جلوگیری می نماید. به همین علت دارچین و تمام گیاهان و میوه هایی که آنتی اکسیدان دارند، به سلامت و شادابی پوست یاری می نمایند و از پیری زودرس آن جلوگیری می نمایند.

2. دیابتی ها از مصرف دارچین دریغ ننمایند!

دارچین اثرات ضد دیابتی قدرتمندی دارد. این ادویه مانند انسولین، هورمون مربوط به کاهش قند خون را کنترل می نماید. بعلاوه باعث می گردد اثرگذاری انسولین استفاده شده به وسیله بیماران در خون بیشتر گردد.

3. دارچین محافظ قوی برای سلامت قلب

طبق مطالعات صورت گرفته ترکیبات موجود در دارچین علائم التهاب را کم می نماید. با توجه به این موضوع که التهابات ایجاد شده در بدن ما که گاها از آن بی اطلاع هستیم، ریشه بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی است. بعلاوه دارچین فشارخون را کاهش می دهد و با از بین بردن کلسترول اضافی در رگ های خونی و تنظیم سطح تری گلیسیرید به بهبود سلامت قلب شما یاری می نماید.

4. داشتن تناسب اندام خصوصا در قسمت دور شکم

چای دارچین معمولا برای یاری به کاهش وزن در طب سنتی استفاده می گردد. بر اساس مطالعات متعددی که صورت گرفته است، دارچین باعث سوخت بیشتر بدن، به خصوص در قسمت چربی های دور شکم شده است. البته باید دقت کنید بیش از حد از این معجون لاغری استفاده نکنید، زیرا مصرف بیش از حد آن خطر ابتلا به بیماری های کبدی را افزایش می دهد.

5. دشمن باکتری ها و قارچ ها و بوی بد دهان!

دارچین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و از رشد آن ها جلوگیری می نماید. بعلاوه اثرات ضدباکتریایی دارچین به کاهش بوی دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان یاری می نماید.

6. کاهش دردهای دوران قاعدگی

چای دارچین باعث بهبود سندرم های قبل از قاعدگی می گردد. بعلاوه دارچین در این دوران به اسم یک مسکن قوی عمل می نماید و خونریزی و تهوع را کاهش می دهد؛ پس دارچین را به اسم یک درمان خانگی برای دردهای قاعدگی در نظر داشته باشید.

مهم ترین خواص کاربردی پونه

1. منبعی سرشار از آنتی اکسیدان

بسیاری از مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که ترکیبات موجود در پونه می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند و به اسم یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می گردد. بعلاوه پونه با داشتن خواص آنتی اکسیدانی، استرس را کاهش می دهد. در کنار پونه برای بهتر شدن سلامت پوست می توانید از عصاره گل سرخ هم بهره ببرید.

2. روغن پون و اثرات ضدباکتریایی و ضد ویروسی

ترکیبات موجود در روغن پونه می توانند از رشد بعضی از ارگانیسم ها از جمله انواع خاصی از باکتری ها و ویروس های مضر جلوگیری نمایند. در نتیجه می تواند در درمان یا جلوگیری از انواع خاصی از عفونت ها نقش داشته باشد. در تحقیقات صورت گرفته درباره این موضوع، استفاده از یک پماد موضعی حاوی عصاره پونه، خطر عفونت زخم های جراحی به علت آلودگی با باکتری های محیطی را کاهش داد.

3. بهبود دستگاه گوارشی و تحریک کبد

پونه دارای خاصیت ضد انقباضی است. به همین علت باعث آرام شدن دردهای مربوط به سیستم گوارشی، به خصوص درد معده است. بعلاوه با تحریک کبد، اندازه فراوری ماده صفرا را افزایش می دهد، که باعث هضم آسان غذاها می گردد.

4. درمان التهابات

پونه التهابات را بدن کاهش می دهد و ترکیبات فلاونوئید و فنلیک آن، به بهبود بعضی از شرایط التهابی مانند درد عضلات یا مفاصل، سوزش پوست و سرفه های خشک یاری می نماید.

5. درمان سریع سرماخوردگی

پونه دارای اندازه زیادی از یک ماده شیمیایی به نام منتول است. این ماده به وسیله فراورینمایندگان دارو در بسیاری از داروهای درمان سرماخوردگی و خلط آور استفاده می گردد. در نتیجه پونه هم با داشتن این ماده در درمان سرماخوردگی و برونشیت نقش موثری دارد.

6. پونه یا تب بر قوی ؟!

پونه در کنار داشتن ماده شیمیایی منتول به اسم یک ماده خلط آور، برای درمان سرماخوردگی، یک تب بر قوی به تعداد می رود؛ زیرا باعث افزایش تعریق بدن می گردد. بخور پونه هم می تواند در درمان سریع تر، به فرد مبتلا یاری کند.

7. دمنوش پونه، آرام بخش و مسکن طبیعی

نوشیدن چند مرتبه چای پونه در طول هفته باعث آرامش و کاهش استرس شما می گردد. بعلاوه خواب آرامی را برای شما به ارمغان می آورد.

سخن آخر

حتما تا الان با خواندن این مقاله جالب متوجه شده اید که چقدر خاصیت های درمانی دارچین و پونه به یکدیگر نزدیک است و باهم همپوشانی دارند. در نتیجه استفاده آن ها در کنار هم از نظر طب سنتی می تواند نتایج موثرتری داشته باشد و به همین علت در یک گروه قرار گرفته اند.

آیا شما هم به صورت روزانه از پونه و دارچین در پخت و پز استفاده می کنید؟ برای ما در پایین همین صفحه بنویسید چه غذاهایی با دارچین و پونه طعم و عطر بهتری پیدا می نمایند؟

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که در خبرنگاران، با طبع انیسون و مصلحات آن و بعلاوه طبع زنجبیل و خواص دارویی آن از نظر طب سنتی هم آشنا شوید.

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51115

به "طبع پونه و دارچین چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع پونه و دارچین چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید