خبرنگاران چه کشورهایی از دولت جدید عراق حمایت کردند؟

به گزارش بلاگ پو، بغداد - خبرنگاران - با گذشت چند ساعت از رای اعتماد مجلس به نخست وزیر جدید عراق، همچنان دنیا عرب و اغلب کشورهای اسلامی و منطقه در برابر این رویداد سکوت نموده و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، کویت و ترکیه تا به امروز مهمترین کشورهایی هستند که از دولت مصطفی الکاظمی اعلام حمایت نموده اند.

خبرنگاران چه کشورهایی از دولت جدید عراق حمایت کردند؟

در میان کشورهای اروپایی تا به امروز فقط انگلیس از انتخاب الکاظمی و کابینه اش استقبال نموده و دیگر اروپاییان هنوز موضع روشنی در این باره اعلام ننموده اند.

کانادا به عنوان یکی از کشورهای آمریکای شمالی نیز به وسیله سفیرش در بغداد از رای اعتماد مجلس به دولت الکاظمی ابراز خرسندی نموده است.

در میان کشورهای همسایه و منطقه تا به امروز جمهوری اسلامی ایران، کویت و ترکیه تشکیل دولت جدید عراق را تبریک گفته اند و سایر کشورهای منطقه و همسایه هنوز موضع روشنی در قبال رویداد مهم رای اعتماد مجلس به دولت جدید عراق اتخاذ ننموده اند.

با وجود این سکوت منطقه ای و بین المللی، در مقابل در داخل عراق اکثریت جریان های سیاسی از این انتخاب ابراز خشنودی نموده اند، اما بعضی احزاب و جریان ها و شخصیت ها همچنان نسبت به این حادثه موضع مخالف دارند.

فراکسیون الوطنیه (ایاد علاوی) همان طور که پیشتر گفته بود، با اعطای رای اعتماد مجلس به کابینه الکاظمی، موضع اپوزیسیون را در برابر این دولت در مجلس اتخاذ می نماید.

فراکسیون دولت قانون (نوری المالکی) نیز شب گذشته (چهارشنبه) از شرکت در نشست رای اعتماد به دولت خودداری کرد.

بعضی از جریان ها که موضع مخالف با دولت الکاظمی داشتند، بعد از اعطای رای اعتماد مجلس به کابینه اش، در پیغام ها و توییت هایی از این انتخاب استقبال نموده اند.

جمال الکربولی رییس حزب الحل (اهل سنت) که تا پیش از رای اعتماد، جزو مخالفان دولت الکاظمی بوده و گفت که در این کابینه شرکت نمی نماید، امروز پنجشنبه در توییتی به او تبریک گفت.

بعضی از کاربران مرتبط با میادین اعتراضی، همچنان موضع منفی در قبال کابینه الکاظمی داشته و تهدید نموده اند که به وسیله اعتراضات خیابانی این دولت را همانند دولت عادل عبدالمهدی مجبور به استعفا می نمایند.

مرجعیت عالی دینی عراق که از شروع رایزنی های سیاسی در قبال تصدی مصطفی الکاظمی برای پست نخست وزیری، موضع بی طرف داشت، بعد از رای اعتماد مجلس، همچنان بر این موضع بی طرفی ادامه داده و تا به امروز هیچ واکنش روشنی به این انتخاب نداده است.

در عین حال ، دولت اقلیم کردستان عراق از رای اعتماد مجلس به دولت الکاظمی استقبال نموده است. نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق در توییتی ابراز امیدواری نموده است که دولت الکاظمی در بهبود امنیت، ثبات و ارائه خدمات به شهروندان و بازگرداندن حقوق قانونی به اقلیم کردستان عراق پیروز عمل کند.

مواضع بین المللی درباره دولت الکاظمی:

جمهوری اسلامی ایران

جمهوری اسلامی ایران به وسیله وزیر امور خارجه و سفیرش در بغداد انتخاب الکاظمی و دولت وی را تبریک گفت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز پنجشنبه در پیغامی توییتری با تبریک تشکیل دولت جدید در عراق نوشت: تشکیل دولت جدید در عراق را به نخست وزیر مصطفی الکاظمی، کابینه او، مجلس عراق و مهمتر از همه مردم این کشور تبریک می گویم، ایران همواره در کنار مردم عراق و دولت منتخب شان می ایستد.

در همین چارچوب ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد به عنوان نخستین شخصیت سیاسی خارجی است که به الکاظمی تبریک گفت. وی در پیغامی توییتری به الکاظمی به خاطر دریافت رای اعتماد از مجلس تبریک گفته است.

مسجدی بامداد پنجشنبه در توییتر نوشت: به جناب آقای مصطفی الکاظمی، وزرای وی و مجلس عراق برای رای اعتماد به اکثریت کابینه تبریک می گویم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد برای دولت جدید در خدمت به مردم عراق آرزوی پیروزیت کرد.

آمریکا

همانند جمهوری اسلامی ایران، آمریکا نیز به وسیله وزیر امور خارجه و سفارتخانه اش در بغداد، به دولت الکاظمی در دریافت رای اعتماد از مجلس تبریک گفت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با نخست وزیر جدید عراق از تشکیل دولت این کشور استقبال و درباره چگونگی همکاری آینده گفتگو کرد.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه با اعلام این خبر، افزود: پمپئو در تماس با مصطفی الکاظمی از دولت جدید عراق که مورد تایید مجلس نمایندگان عراق قرار گرفته، استقبال کرد.

وی ادامه داد: دو طرف درباره کار سخت پیش روی دولت عراق، اجرای اصلاحات، توجه به کووید-19 و مبارزه با فساد گفتگو کردند.

همزمان با رویداد تایید و رای اعتماد کابینه الکاظمی از سوی مجلس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: در حمایت از دولت جدید عراق، آمریکا برای نشان دادن تمایل خود در یاری به فراهم کردن شرایط درست پیروزیت، 120 روز دیگر به معافیت واردات برق (از جمهوری اسلامی ایران) اضافه نموده است.

سفارت آمریکا در بغداد نیز در بیانیه ای گفت که رای اعتماد مجلس به نخست وزیر جدید و کابینه او را به ملت عراق تبریک می گوید.

کانادا

سفیر کانادا در بغداد نیز در پیغامی از دریافت رای اعتماد مجلس به دولت مصطفی الکاظمی حمایت نموده است.

اورلیک شانون گفته است که این اتفاق (اعطای رای اعتماد مجلس به دولت) اقدام مهمی در مقابله با چالش های عظیمی است که عراق با آن روبرو است.

وی خاطر نشان ساخته است که کانادا در انتظار همکاری مشترک با دولت جدید عراق است.

انگلیس

سفیر انگلستان در بغداد نیز در توییتی ضمن تبریک به مصطفی الکاظمی در کسب رای اعتماد از مجلس گفته که لندن برای غلبه بر ویروس کرونا، انجام اصلاحات مالی و مبارزه با تروریسم، آماده همکاری با عراق است.

استیون هیکی افزود کانادا منتظر همکاری با دولت به منظور تقویت شراکت بین دو کشور است.

سازمان ملل متحد

نماینده سازمان ملل در عراق نیز در پیغامی از رای اعتماد مجلس به دولت الکاظمی استقبال نموده و گفته است که آماده همکاری با عراق برای مقابله با چالش ها است.

جنین پلاسخارت الکاظمی را به تکمیل کابینه اش تشویق نموده و اضافه نموده است که با تکمیل کابینه، دولت عراق باید فوری برای حل چالش های امنیتی، اجتماعی، سیاسی، مالی و بهداشتی رو به گسترش اقدام کند.

وی ادامه داده است: دولت عراق، رویارویی های عظیمی در پیش دارد و نباید بیش از این وقت را از دست داد، بحران روبه رشد مالی ناشی از ویروس کرونا و پسرفت قیمت های نفت جزو اولویت ها هستند ولیکن نباید از چالش های دیگر که مدت ها به طول انجامیده اند، غافل ماند.

به گفته وی، ارائه خدمات عمومی لازم، مبارزه با فساد و ارتقا حاکمیت بالنده و تحقق عدالت و بازخواست قانون شکنان دیگر چالش های پیش روی دولت عراق هستند.

پلاسخارت با بیان اینکه سازمان ملل آماده حمایت از دولت عراق در مقابله با این چالش ها است تاکید نمود: دولت باید دست به تغییرهای محسوس بزند زیرا چالش ها و فرصت ها عظیم هستند و سازمان ملل آماده همکاری در تبیین فرصت ها و مقابله با چالش ها و همکاری مشترک با عراق با هدف ساخت آینده ای روشن و باثبات در این کشور است.

کویت

شیخ نواف الاحمد ولعیهد و صباح الخالد نخست وزیر کویت، همسایه جنوبی عراق هم روز پنجشنبه در پیغام های جداگانه به رئیس جمهوری و الکاظمی تشکیل دولت جدید این کشور را تبریک گفتند.

ولیعهد کویت در پیغام خود به برهم صالح و الکاظمی ضمن آرزوی پیروزیت برای عراق، از رای اعتماد مجلس به کابینه جدید ابراز خرسندی کرد.

شیخ صباح الخالد نخست وزیر کویت نیز در پیغام های ارسالی به برهم صالح و مصطفی الکاظمی تبریک صمیمانه خود را به مناسبت شروع به کار دولت جدید عراق و کسب رای مجلس گفت.

ترکیه

وزارت خارجه ترکیه نیز امروز در بیانیه ای برای نخست وزیر جدید عراق آرزوی پیروزیت کرد.

در این بیانیه آمده است که ترکیه برای نخست وزیر جدید، مصطفی الکاظمی که مسئولیت حساسی را در این دوره سخت برعهده گرفته آرزوی پیروزیت می نماید.

وزارت خارجه ترکیه ابراز اطمینان نموده که دولت جدید عراق همه مؤلفه های قانونی و مردمی را به کار خواهد گرفت و اقدام هایی در پیش خواهد گرفت که به ثبات منطقه یاری می نماید.

مجلس های عرب

رییس مجلس های کشورهای عربی نیز در پیغامی گفته است که از تشکیل دولت الکاظمی در این شرایط حساس که عراق درگیر آن است، استقبال می نماید.

مشعل بن فهم السلمی اضافه نموده است که امنیت و ثبات عراق بخش جدایی ناپذیر امنیت منطقه ای کشورهای عربی است.

وی ابراز امیدواری نموده است که روابط رسمی و مردمی عراق با دنیا عرب در همه زمینه توسعه پیدا کند.

مصطفی الکاظمی اوایل بامداد امروز پنجشنبه در جلسه ای جنجالی در مجلس توانست برای کابینه پیشنهادی اش رای اعتماد بگیرد.

نمایندگان مجلس از میان 22 وزیر پیشنهادی به 15 وزیر رای اعتماد دادند و از اعطای رای اعتماد به پنج وزیر دیگر خودداری کردند.

تصمیم گیری درباره وزارتخانه های نفت و امور خارجه به دلیل وجود اختلاف های سیاسی بین فراکسیون ها به زمان دیگری موکول شد.

دولت الکاظمی، هفتمین دولت از زمان سقوط رژیم صدام در بهار 2003 تا به امروز به شمار می رود که از مجلس رای اعتماد می گیرد.

این دولت ماموریت یکساله برای برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی و تصویب بودجه 2020 و مدیریت عراق در برابر چالش های مالی متاثر از کاهش شدید قیمت نفت و مسائل بهداشتی کرونا دارد.

انتظار می رود به تدریج کشورهای دیگر دنیا و منطقه، حمایت و پیغام های تبریک برای دولت جدید عراق ارسال نمایند.

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: ایرنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 29520

به "خبرنگاران چه کشورهایی از دولت جدید عراق حمایت کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چه کشورهایی از دولت جدید عراق حمایت کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید