تا به امروز در هیچ شهری جیره بندی آب انجام نشده است

به گزارش بلاگ پو، معاون وزیر نیرو از استقرار ستاد برنامه ریزی برای مدیریت بهینه و بررسی روزانه مدیریت آب و برق در این ستاد خبر داد و گفت: تا به امروز در هیچ شهری از ایران جیره بندی آب انجام نشده و تمام تلاش ما بر آن است تا کم ترین قطعی را داشته باشیم، اگر مردم درمصرف آب و برق همکاری های لازم را انجام دهند، مشکل خاصی نخواهیم داشت.

تا به امروز در هیچ شهری جیره بندی آب انجام نشده است

قاسم تقی زاده خامسی در دومین روز از هفته صرفه جویی ظرفیت ذخیره سدهای بزرگ و متوسط کشور را 50 میلیارد متر مکعب دانست و اظهار کرد: خوشبختانه در نتیجه فعالیت های مدیریت سیلاب در سالهای گذشته، در حال حاضر حدود 60 درصد از ظرفیت سدهای کشور پر است، البته این مقدار نسبت به سال گذشته حدود 28 درصد کاهش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه سال آبی 1400- 1399 از نظر بارندگی بدترین سال طی 52 سال اخیر بوده است، خاطر نشان کرد: تغییر اقلیم و قرار دریافت ایران درمنطقه خشک بایستی به یک باور همگانی در همه سطوح تبدیل شود.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه هیچ راهی غیر از سازگاری با کم آبی در مدیریت منابع آب کشور وجود ندارد، اظهار کرد: بنابراین طی دو سال گذشته با تولیت وزارت نیرو و با همکاری سایر وزارتخانه ها، سندی برای مدیریت منابع آب شامل همه استانها و حوضه های آبریز تهیه و به امضای دو معاون رئیس جمهور و 4 وزیر رسیده که در این سند ظرف 5 تا 15 سال آینده در هر یک از بخش های کشاورزی و صنعت باید در مصرف آب مقادیر تعیینی صرفه جویی انجام شود.

خامسی با تاکید بر اینکه باید در مدیریت منابع آب کشور کار را با سند و برنامه پیش برد، وگرنه دچار مشکل خواهیم شد، به نقش محوری آب در توسعه پایدار و بخشهای مختلف از جمله توسعه صنعت و کشاورزی پرداخت و شرح داد: منابع آب کشور باید براساس سندسازگاری با کم آبی که با همکاری همه بخش های مرتبط با آب از جمله کشاورزی، محیط زیست، صنعت و هواشناسی تهیه شده، مدیریت شود.

به گفته معاون آب و آبفای وزیر نیرو برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت به 500 هزار مترمکعب و برای ایجاد هر شغل در بخش کشاورزی به حدود 10 هزار متر مکعب آب نیاز است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین از کاهش 30 درصدی منابع تجدید پذیر آب در چهار دهه اخیر خبر داد و گفت: این در حالی است که جمعیت ایران نسبت به آن سال ها، حدود 2.5 برابر اضافه شده است.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که در مدیریت منابع آب باید میزان آب موجودی کشور و تعیین الگوی کشت کشاورزی مبنا باشد، با انتقاد از کشت برنج در 17 استان کشور گفت: برنج یکی از محصولات پر آب بر کشاوری است و ما نباید در مناطقی که آب آشامیدنی آن به سختی تامین می شود، برنج بکاریم، در ایران تنها یک در صد مساحت بارندگی بالای 1000 میلی متر دارد و برای کشت برنج مناسب است، کشت برنج غیر از گیلان و بخشی ازمازندران منطقی نیست

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50086

به "تا به امروز در هیچ شهری جیره بندی آب انجام نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا به امروز در هیچ شهری جیره بندی آب انجام نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید