از پدرخوانده تا کارآگاه؛ آنچه باید از بازی مافیا بدانید

به گزارش بلاگ پو، مافیا بازی است که اگر چند بار آن را بازی کنید به راحتی بازی دیگری را انتخاب نمی کنید. امیدوارید که جمعتان عظیم تر باشد تا بتوانید به جای بازی های دیگر، مافیا بازی کنید. حیرت زدگی پس از خاتمه این بازی دیدنی است. اگر در خانه نشستن برای نوروز شما را کسل می نماید، حتما در جمع این بازی را امتحان کنید. این بازی مهارت های ایفای نقش، تحلیل اطلاعات و قانع کردن دیگران، استدلال و ... را افزایش می دهد.

از پدرخوانده تا کارآگاه؛ آنچه باید از بازی مافیا بدانید

چند نفر؟

بازی مافیا حتی در یک جمع شش نفره هم قابل اجراست اما اگر یک بازی تمام عیار بخواهیم باید بگوییم 10 نفر به بالا برای این بازی تعدادی است که بازی جذابی را می سازد.

هدف بازی؟

شناسایی مافیا توسط شهفرایندان و از بین بردن آن ها در روز توسط آرای عمومی هدف اصلی بازی است. بازی تا باقی ماندن آخرین نفر از مافیا ادامه دارد.

چه نقش هایی؟

در بازی مافیا نقش های زیادی داریم. در فرم کلاسیک این بازی شامل تعدادی مافیا، تعدادی شهفرایند که در آن ها پزشک و کارآگاه وجود دارند هستند. در فرم فانتزی آن که سرگرم نماینده تر است تعداد نقش ها بیشتر است.

خدا یا روایتگر: کسی که اداره بازی بر عهده اوست خدا(God) یا روایتگر (Narrator)نام دارد. خود او در فرایند بازی نقشی ندارد و وظیفه اش نظارت بر بازی است.

پدرخوانده(Godfather): پدرخوانده یا همان گادرفادر نقش اصلی مافیا را برعهده دارد. او انتخاب می نماید که مافیا در فاز شب، چه شهفرایندی را از میان بردارد.

کارآگاه: کارآگاه یکی از شهفرایندان است که وظیفه دارد در فاز شب از روایتگر بازی بپرسد که یک فرد از بازی، مافیا یا شهفرایند است.

پزشک: پزشک در فاز شب با حدس و گمان خود می تواند یک فرد را در بازی حفظ کند. اگر پزشک درست تشخیص داده باشد که چه کسی در شب توسط مافیا کشته شده است، می تواند او را در بازی حفظ کند.

ناتاشا: ناتاشا یکی از اعضای مافیا است که هر شب یکی از شهفرایندان را لال می نماید. فرد مذکور در تمام روز بعد نمی تواند صحبتی بکند.

کشیش: کشیش هر شب مانند پزشک که یک نفر زا به حدس و گمان حفظ می نماید، یک نفر را به حدس خود از لالی در می آورد. بدیهی است که او همواره پیروز نخواهد بود و مافیا آنچنان راحت قابل پیش بینی نیستند.

این نقش ها در شیوه بازی های فعلی رایج در مافیا همیشگی هستند. نقش های دیگری هم وجود دارد که به اختصار در خصوص آن ها سخن می گوییم:

مذاکره نماینده: مذاکره نماینده یکی از اعضای مافیا است که در جریان بازی می تواند یکی از اعضا را انتخاب کند و او را عضوی از مافیا کند. قوانین مذاکره به این توضیح است که اگر مافیا قصد به مذاکره داشته باشد، در فاز شب به روایتگر می گوید. مافیا در شب مذاکره، نمی توانند همزمان شهفرایندی را از بین ببرند. مافیا پس از انتخاب فرد مذکور چشم هایشان را می بندند. روایتگر بازی یا خدا، به روی دست کسی که انتخاب شده است می زنند. لازم به ذکر است که فردی که نقش کارآگاه، پزشک و کشیش دارد تبدیل به مافیا نمی گردد. در بعضی بازی ها روایتگر روی دست کشیش، کارآگاه و پزشک نمی گردد و در بعضی بازی ها هم بالعکس این کار را انجام می دهند.

روئین تن: روئین تن یکی از شهفرایندان است که درصورت مردن در شب، یک بار روئین تن است و نمی میرد. روئین تن اگر در روز توسط آرای همگانی کشته گردد، از دور بازی حذف می گردد. در واقع او تنها یک بار در شب نمی میرد.

این بازی همچنین نقش هایی از قبیل منافق، تروریست، تک تیرانداز و... دارد که چندان مصرف نمی شوند و برای بازی های پرتعدادتر از 15 نفر پیشنهاد می گردد.

در این زمینه بخوانید:

در روزهای قرنطینه کرونا چگونه خود را در خانه سرگرم کنیم؟

برای پیشگیری از کرونا چطور خریدهایمان را ضدعفونی کنیم؟

چگونگی بازی:

در یک نمونه فرضی ما 7 نفر شهفرایند اعم از کارآگاه، کشیش، پزشک و 4 شهفرایند و سه نفر مافیا داریم. تعداد شهفرایندان باید بیش از دو برابر مافیاها باشد. در این بازی روایتگر شب اعلام می نماید. همه بازیکنان چشم های خود را در فاز شب می بندند. خدا اعلام می نماید که مافیا بیدار شوند. پدرخوانده، ناتاشا و مافیای عادی از خواب بلند می شوند. یکدیگر را می شناسند تا در روز سعی نمایند به نحوی بازی نمایند که نظر دیگران را برای کشتن شهفرایندان جلب نمایند. شب اول برای شناسایی است. روایتگر اعلام خواب می نماید. سپس کشیش، کارآگاه و پزشک را به نوبت بیدار می نماید تا آن ها را بشناسد. همه خواب هستند که شب اول تمام می گردد.

با آغاز روز اول در شرایطی که تعداد بالاست و همهمه شکل می گیرد، نوبتی حرف زدن بهترین کار است. روایتگر به نوبت زمان استدلال می دهد. در روز اول احتمالا استدلال ها ضعیف خواهد بود. مثلا فردی می گوید که صدایی شنیده است و هرکسی از ظن خود حکمی می دهد.

یکی از قوانین بازی هدشات یا شلیک به سر است. این کار به معنای مطرح کردن مرگ آنی فردی به رای تمام افراد در روز است. پس از هدشات روز ادامه دارد، در حالی که در حالت عادی رای گیری، پس از مرگ فرد، بازی به شب می رود. لازم به ذکر است که در روز اول درخواست هدشات نداریم.

رأی گیری روی افراد آغاز می گردد. هرکسی اگر در این حالت 4 رأی بیاورد برای دفاع خوانده می گردد. پس از دفاع کردن، دوباره روی افرادی که باقی مانده اند رأی گیری می گردد. در این حالت بازگشت روی افراد دیگر بی معناست. کسی که بیش از نصف آرای جمع را داشته باشد از بازی بیرون می رود. در نسخه کلاسیک بازی هرکسی که به بیرون از بازی برود، نقش او اعلام می گردد. اما در بازی فانتزی مافیا، هر فردی که در نخستین روز کشته گردد، هویتش فاش می گردد.

یکی از زیبایی های بازی اعلام نکردن نقش ها است. افراد در طول بازی نباید نقش خود را فاش نمایند.

مجددا شب می گردد و مافیا یک فرد را به انتخاب خود می کشد. اگر پزشک او را درست تشخیص دهد او در بازی می ماند، در غیر اینصورت اما او از بازی بیرون می رود، بدون اینکه نقش او اعلام گردد. در شب کارآگاه اگر مافیا و ناتاشا را از خدا استعلام کند، خدا به نحوی که دیگران متوجه نشوند به او اشاره میکند که آن ها مافیا هستند. روایتگر در خصوص پدرخوانده، یک بار به کارآگاه خلاف واقع می گوید. در دومین استعلام کارآگاه، روایتگر به او جواب مثبت می دهد. این کار برای لو نرفتن نقش پدرخوانده است، اگر شهفرایندان پدرخوانده را از بازی حذف نمایند، بازی به اتمام می رسد.

روز و شب ها ادامه دارد تا جایی که تعداد شهفرایندان و مافیا به حالت بحرانی برسد. مثلا اگر شهفرایندان 4 نفر و مافیا 3 نفر باشند، شرایط بحرانی می گردد. روایتگر این شرایط را اعلام می نماید. در این حالت اگر شهفرایندان انتخاب غلطی داشته باشند و رای به شهفرایند دیگری برای کشته شدن در روز بدهند، بازی 3 به 3 مساوی و به نفع مافیا به انتها می رسد.

این بازی به سادگی با یک بار بازی قابل فهم است. کافی است با گروهی که اهل مافیا هستند بازی کنید. این بازی را انتخاب کنید و از لحظات خود لذت ببرید.

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 39215

به "از پدرخوانده تا کارآگاه؛ آنچه باید از بازی مافیا بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پدرخوانده تا کارآگاه؛ آنچه باید از بازی مافیا بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید