ابوالفتح: اگر آمریکا علیه کشتی های ایران اقدامی نماید، پاسخش را در خلیج فارس دریافت می نماید

به گزارش بلاگ پو، یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: اگر آمریکا بی مهاباتر به منافع کشورها و تعاملات بین المللی حمله کند، دنیا به این فکر خواهد نمود که گروه ها و کلوپ هایی را در برابر آمریکا شکل دهد تا آسیب پذیری شان را در برابر آمریکا کاهش دهند.

ابوالفتح: اگر آمریکا علیه کشتی های ایران اقدامی نماید، پاسخش را در خلیج فارس دریافت می نماید

امیرعلی ابوالفتح در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به صادرات نفت ایران به ونزوئلا در شرایط تهدید و تحریم آمریکا که متوجه هر دو کشور است با بیان این که هیچ یک از مقامات رسمی آمریکا تا کنون تهدیدی علیه ایران و صادرات نفت به ونزوئلا نداشته اند، گفت: جان بولتون مقام پیشین دولت ترامپ در توییتی به این مساله انتقاد کرد و مایک پمپئو نیز با دیکتاتور خواندن حکومت های ایران و ونزوئلا مدعی شد که این حکومت ها دارند اموال ملت هایشان را غارت می نمایند اما به طور رسمی تهدیدی در رابطه با اقدام حقوقی یا قهری در آبهای آزاد علیه کشتی های ایرانی از سوی مقامات آمریکایی شاهد نبودیم.

وی گفت: البته آمریکا اگر بخواهد کاری انجام دهد چنانچه توجیه منافع ملی برایش داشته باشد، چندان مساله حقوق بین الملل برایش مطرح نیست. بارها شاهد بودیم که آمریکا در مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی قوانین بین المللی را نادیده گرفته است. به طور کلی برای آمریکا این گونه است که هر چه منافع اش را تامین کند حقوق بین الملل است و اگر تامین نکند حقوق بین الملل نیست و می تواند آن را نادیده بگیرد.

این کارشناس مسایل آمریکا توضیح داد: در عین حال اگر بعضی ها در داخل دولت ترامپ به دنبال اقدام قهری درباره کشتی ایرانی حامل نفت بوده باشند حتما واکنش ایران را مدنظر قرار خواهند داد، چرا که ایران به دفعات به ویژه در یک سال اخیر نشان داده است که هیچ عملی از سوی آمریکا علیه منافع ایران بدون عکس العمل متناسب باقی نمی ماند و هر گونه تهدید منافع ایران، به طور متقابل با تهدید منافع آمریکا روبرو می گردد. از این رو قابل پیش بینی است که اگر آمریکا اقدامی علیه کشتی های ایرانی در آبهای آزاد به سمت ونزوئلا انجام دهد حتما ایران در حوزه نفوذ خود به ویژه در خلیج فارس نسبت به کشتی های بازرگانی یا حتی نظامی آمریکا به آن پاسخ خواهد داد.

ابوالفتح درباره بعضی پیشنهادها برای تشکیل کلوپ کشورهای مورد تحریم آمریکا برای مقابله با اقدامات این کشور در دنیا گفت: این فرایند از سال ها پیش آغاز شده است و این طور نیست که با اعزام نفتکش ایرانی کشور یا کشورهایی به این فکر افتاده باشند. با توجه به تحریم های گسترده آمریکا به طور یک جانبه علیه ایران و بسیاری از کشورهای دیگر از جمله چین، روسیه و حتی کشورهای اروپایی در سال های اخیر این ذهنیت در رهبران کشورها شکل گرفت که باید قدم هایی را در برابر اقدامات آمریکا بردارند از این رو تعاملات مستقل میان ایران و چین، ایران و روسیه و سایر کشورهای مورد تحریم قرار گرفته است. این تعاملات در چارچوب روابط بانکی، یاری های فنی ـ مهندسی و غیره بوده است.

وی ادامه داد: بحث نفتکش ها و صادرات نفت و بنزین در شرایط تحریم آمریکا برای ایران بسیار مهم است اما در فضای ضد تحریمی آمریکا چندان موضوع خارق العاده ای نیست.

این کارشناس مسایل بین الملل توضیح داد: شاهدیم که دوره ترامپ فشارهای آمریکا به کشورها علاوه بر تحریم های یک جانبه به وضع تعرفه های تجاری هم رسیده است که بسیاری از هم پیمانان آمریکا از جمله کشورهای اروپایی را شامل می گردد. در عین حال اگر آمریکا بی مهاباتر به منافع کشورها و تعاملات بین المللی حمله کند، در برابر این اقدامات، دنیا به این فکر خواهد نمود که گروه ها و کلوپ هایی را در برابر آمریکا شکل دهد تا آسیب پذیری شان را در برابر آمریکا کاهش دهند.

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 27113

به "ابوالفتح: اگر آمریکا علیه کشتی های ایران اقدامی نماید، پاسخش را در خلیج فارس دریافت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابوالفتح: اگر آمریکا علیه کشتی های ایران اقدامی نماید، پاسخش را در خلیج فارس دریافت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید