آیا هدف الکاظمی خروج ایران از عراق است؟

به گزارش بلاگ پو، قرار است گفت وگوهای راهبردی عراق و آمریکا امروز بین مقام های سیاسی دو کشور آغاز شود.

آیا هدف الکاظمی خروج ایران از عراق است؟

این مذاکرات نتیجه توافق شخصی مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا است. الکاظمی معتقد است که از طریق مذاکرات راهبردی بین واشنگتن و بغداد می توان به تدریج افکار عمومی مردم عراق را آرام کند و همچنین به خواسته فراکسیون های مجلس عراق تن در دهد. او در این مدت وقت کشی خواهد کرد تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در نوامبر 2020 برگزار می شود مشخص شود.

با آغاز این مذاکرات پیش بینی می شود که روندی طولانی را پیش رو داشته باشیم. تیم الکاظمی که در این مذاکرات حضور دارند دوتابعیتی بوده و از همین رو می توان دریافت که آمریکا امتیازی به عراق نخواهد داد و هرگز از این کشور عقب نشینی نخواهند کرد.مایک پمپئو و دونالد ترامپ معتقدند که آمریکا هزینه زیادی در عراق داده است و باید از این مذاکرات بهره برداری سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشته باشند. از حدود شش ماه گذشته بود که مجلس عراق طرحی را برای خروج آمریکا از عراق طی یک فرآیند زمانی تصویب کرد و وظیفه اجرای آن نیز به دولت واگذار شد. از آن زمان تا به امروز آمریکا صدها تن از عناصر داعش را پایگاه التنف سوریه به استان های صلاح الدین، موصل و الانبار منتقل کرده است. این اقدام به منظور تهدید دولت عراق برای جلوگیری از مطرح کردن خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است و اگر زمانی نیز مطرح شد بتواند از اهرم فشار داعش برای ناامن کردن عراق استفاده کند. از همین روز الکاظمی نیز به منظور جلوگیری از ناامنی عراق توسط داعش تصمیم به آغاز مذاکرات با واشنگتن گرفته است. عراقی ها نیز به خوبی می دانند که آمریکایی ها با مذاکره خاک عراق را ترک نخواهند کرد چرا که اصولا آمریکایی ها به هیچ توافقی پایبند نیستند و آنها شاهد بودند که آمریکا توافقاتی زیادی از جمله برجام را نقض کرده است.

حتی در نتیجه این مذاکرات اگر توافقی بین بغداد و واشنگتن شکل گیرد، واشنگتن در آینده ای نزدیک آن را به راحتی نقض خواهد کرد. بنابراین می توان این مذاکرات را وقت کشی دانست تا ضمن ادامه حضور آمریکایی ها در عراق الکاظمی نیز ضمن طولانی کردن مذاکرات انتخابات زودهنگام مجلسی را نیز برگزار کند تا شرایطی پدید آید که چهره های ضدآمریکایی از مجلس عراق به تدریج خارج شوند.

بی شک موضوع مهم ایران یکی از محورهای اصلی دو طرف در این مذاکرات خواهد بود.الکاظمی معتقد است که اختلافات ایران و آمریکا نباید بر عرصه های سیاسی و امنیتی کشورش تاثیر بگذارد. به همین دلیل شاید او بکوشد تا از فضای التهاب آمیز بین تهران و واشنگتن بکاهد تا اوضاع کمی آرامتر شود. در بحث روابط تهران و بغداد نیز الکاظمی نمی تواند خارج از اراده ملت عراق و فراکسیون های عراق اقدامی کند که در نتیجه آن نفوذ ایران و یا سطح روابط دو کشور کاهش یابد.

310311

namasho.com

نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.
منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 27818

به "آیا هدف الکاظمی خروج ایران از عراق است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هدف الکاظمی خروج ایران از عراق است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید